Kręgosłup szyjny

Jaki charakter ma ból?

Ból bardzo często ma charakter piekący, ciągnący, promieniujący, chwilami kłujący.

Co boli?

Bolą wszystkie mięśnie karku, czasami również tylko jednostronnie. Ból zazwyczaj umiejscowiony bywa ponad łopatkami, w miejscu, które jesteśmy w stanie jeszcze dotknąć przeciwległą ręką. Bardzo często bolesne są mięśnie obręczy barkowej.

Obolałe są przy dotyku lub nawet mogą boleć również mięśnie ramion, do których promieniuje ból z innych części ciała. Skutkiem opisywanych dolegliwości bólowych może być niekiedy drętwienie dłoni. Boleć może również dolny krąg szyjny, wyczuwany przy pochyleniu głowy do przodu jako najbardziej wystający punkt szyi.

W jakich okolicznościach pojawia się ból?

Objawy bólowe pojawia się najczęściej niezależnie od pory dnia, częściej jednak  w dzień niż w nocy. W nocy wiąże się on z określonym niewygodnym ułożeniem ciała, w tym przede wszystkim — głowy. Z tego powodu może często towarzyszyć wstawaniu  po nocy jako tzw. „ból rozruchowy”.   Ból   karku  bardzo często jest  zależny  od   przyjmowanej postawy ciała: wzmaga się po dłuższym przebywaniu w pozycji siedzącej, szczególnie podczas pracy przy komputerze,  słabnie zaś nieco po rozruszaniu mięśni, zwłaszcza — mięśni ramion i barków.

Jaki jest mechanizm powstawania bólu?

Przyczyną  bólu jest utrzymujące się  przez  dłuższy czas nadmierne napięcie mięśni, które nabywamy długą pracą w jednej niewygodnej pozycji. Po pewnym czasie mięśnie  karku stają się twarde jak skała,  a w ich obrębie możemy wyczuć zgrubienia, które są bardzo bolesne przy nacisku. Nadmierne  napięcie mięśni bardzo często powoduje bolesne podrażnienie okostnej w okolicy ostatniego kręgu szyjnego. Nasilenie objawów bólowych powoduje przebywanie w  stałych długotrwałych pozycjach statycznych zauważalne szczególnie podczas dłuższej jazdy samochodem  czy pracy przy komputerze. Dodatkowym czynnikiem nasilającym objawy bólowe jest stres oraz obciążenia psychiczne.

W jaki sposób organizm reaguje na ból?

Organizm odpowiada na ból usztywnieniem, silnym napięciem mięśni oraz ograniczeniem ruchomości w obrębie karku i głowy.  Czasami spotkać można utworzony pozorny garbik z tkanki skórnej ponad wyrostkiem kolczystym ostatniego kręgu szyjnego.