Wizyta

JAK SIĘ ZAREJESTROWAĆ PO RAZ PIERWSZY?

Pierwszą wizytę można zarejestrować telefonicznie (tel. 728849752). Czas trwania wizyty to ok. 60 minut.

JAK PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO WIZYTY?

Decydując się na wizytę proszę pamiętać o:

– przygotowaniu całej posiadanej dokumentacji medycznej, w tym opisanych zdjęć RTG, rezonansu magnetycznego (MRI) wraz z płytą, tomografii komputerowej (TK), wyników badania USG, karty choroby, wypisów ze szpitala, badań laboratoryjnych i innych,
–  przygotowaniu wygodnego stroju, umożliwiającego przeprowadzenie badania i oceny postawy (krótkie spodenki, koszulka na ramiączkach, ręcznik ).

PRZEBIEG WIZYTY:

• Wywiad diagnostyczny
  • Badanie narządu ruchu i analiza dokumentacji medycznej
  • Postawienie diagnozy i omówienie planu fizjoterapii
  • Leczenie (terapia, rehabilitacja) i wydanie zaleceń
  1. WYWIAD

Pierwsza wizyta koncentruje się na wnikliwym wywiadzie, na który składają się pytania dotyczące przyczyn (mechanizmów) powstawania dolegliwości bólowych (urazu), (miejsce, charakter bólu, sytuacje w których objawy ulegają zmianie), historii choroby, dotychczasowego sposobu leczenia oraz przyjmowanych leków. Zapoznanie z problemem oraz chorobami towarzyszącymi pozwola na wydajniejsze ukierunkowanie procesu fizjoterapii oraz określenie możliwych współtowarzyszących zaburzeń czynnościowych w obrębie narządu ruchu.

1. BADANIE

Początkowo analizie poddana zostanie zgromadzona dokumentacja medyczna pacjenta.
Następnie podczas badania pacjent poddany zostanie ocenie pod kątem:

– postawy ciała,
– równowagi miednicy i długości kończyn,
– zlokalizowania miejsca występowania dolegliwości bólowych w porównaniu do strony zdrowej,
– temperatury tkanek, występowania obrzęku oraz wysięku,
– elastyczności oraz napięcia mięśni,
– zakresu ruchomości stawów pod względem ilościowym i jakościowym,
– podstawowych wzorców ruchowych (testy funkcjonalne),
– podstawowych testów klinicznych (ortopedycznych) oraz neurologicznych,

Badanie ma wymiar holistyczny (całościowy) i obejmie swoim zakresem także rejony ciała nie dotknięte bólem, czy odczuwaną dysfunkcją, a mogące wywierać wpływ odruchowy (powiązany) na dolegliwości towarzyszące naszym pacjentom.

1. DIAGNOZA I PLAN REHABILITACJI

Po zakończeniu procesu gromadzenia niezbędnych informacji, przeprowadzeniu oceny klinicznej oraz analizie dokumentacji medycznej pacjentowi zostanie przedstawiona prawdopodobna diagnoza i dopasowany plan leczenia. Jeśli wystąpią jakiekolwiek wątpliwości bądź przeciwwskazania do leczenia skieruję pacjenta do lekarza specjalisty, celem wykluczenia groźnych schorzeń lub poproszę o uzupełnienie posiadanej dokumentacji o badania diagnostyczne, celem ich weryfikacji. Omówię z pacjentem plan rehabilitacji pod kątem jego oczekiwań, zakładanej częstotliwości spotkań oraz możliwych do zastosowania metod terapii, uwzględniających występujące przeciwwskazania.

1. LECZENIE I WYDANIE ZALECEŃ

Pacjent traktowany jest zgodnie z podejściem holistycznym (całościowo), a program terapii układany jest indywidualnie do jego potrzeb. Po pierwszych trzech wizytach pacjent powinien odczuwać poprawę w dolegliwościach, jeśli jednak oczekiwana zmiana nie nastąpi, zostanie przeprowadzone po raz kolejny dokładne badanie, bądź pacjent zostanie skierowany do lekarza specjalisty, celem weryfikacji.

W trakcie wizyty pacjent z pomocą terapeuty ustala ruch powodujący pogorszenie odczuwanych dolegliwości, tzw. test kontrolny, który przeprowadzany będzie po każdym zabiegu, co będzie miało na celu weryfikowanie towarzyszących objawów. Pod koniec wizyty ustalony zostanie plan autoterapii (zalecenia do domu), najczęściej w postaci ćwiczeń, bądź mobilizacji własnych, co utrwali osiągnięty efekt pozabiegowy. Pacjent zostanie poinstruowany w kierunku właściwej aktywności ruchowej oraz ergonomii życia codziennego (siedzenie, wstawanie, leżenie, chodzenie,schylanie, wypoczynek itd.)

1. CZĘSTOTLIWOŚĆ SPOTKAŃ

Częstotliwość spotkan jest uzalezniona od możliwościach adaptacyjnych organizmu wobec zmian zachodzących w obrębie całego układu ruchu. Optymalną częstotliwość wizyt określa się na 1-2 w tygodniu. Wyjątkiem są stany pourazowe i bardzo ciężkie, w których częstotliwość może wzrosnąć początkowo  do 3 wizyt tygodniowo. Pomiędzy zabiegami powinien być zachowany minimum dzień przerwy.